Tuesday 10 January 2012

Untuk Renungan Bersama

Fikirkan hal-hal ini sebelum kita mengeluh tentang sesuatu perkara~

1. Sebelum mengeluh tentang makanan yang tidak sedap, cuba fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan..

2. Hari ini sebelum kamu mengatakan kata-kata yang tidak baik, fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berbicara sama sekali..

3. Sebelum kamu mengeluh tidak punya apa-apa, fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta di jalanan..

4. Sebelum kamu mengeluh bahawa kamu buruk, fikirkan tentang seseorang yang berada pada tingkat yang terburuk didalam hidupnya..

5. Sebelum kamu mengeluh tentang suami atau isteri anda, fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup..

6. Hari ini sebelum kamu mengeluh tentang hidupmu, fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat..
7. Sebelum kamu mengeluh tentang anak-anakmu, fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul..

8. Sebelum kamu mengeluh tentang rumahmu yang kotor karena pembantumu tidak mengerjakan tugasnya, fikirkan tentang orang-orang yang tinggal di jalanan..

9. Sebelum kamu mengeluh tentang jauhnya jarak kamu tempuh untuk sampai ke sesuatu tempat dengan menggunakan kereta, fikirkan tentang seseorang yang menempuh jarak yang sama dengan hanya berjalan kaki..

10. Dan disaat kamu lelah dan mengeluh tentang pekerjaanmu, fikirkan tentang pengangguran dan orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti kamu..

11. Sebelum kamu menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain, ingatlah bahawa tidak ada seorangpun yang tidak membuat kesalahan dan berdosa..

12. Dan ketika kamu sedang bersedih dan hidupmu dalam kesusahan, tersenyum dan berterima kasihlah kepada Allah bahawa kamu masih hidup.

No comments: