Tuesday 10 January 2012

Trend Akhir Zaman

KUALA LUMPUR: Bilangan kes perceraian yang berpunca daripada sikap curang isteri dilihat semakin meningkat di mahkamah syariah, seolah-olah menjadi trend ketika ini.

Peguam syarie, Datuk Zaidi Mohd Zain (gambar) berkata, golongan isteri yang curang juga dilihat semakin berani hingga ada yang mencabar suami supaya tidak menjadi dayus dan melafazkan saja talak kerana mereka sudah ada lelaki lain.

Beliau berkata, kebanyakan kes perceraian yang dibawa ke mahkamah syariah difailkan oleh isteri atas alasan suami tidak bertanggungjawab, sedangkan daripada pihak pembelaan suami, mereka mengatakan isteri ada hubungan dengan lelaki lain.

“Daripada jumlah kes perceraian yang dibawa ke mahkamah syariah, memang ketara trend golongan isteri ditangkap berkhalwat dengan lelaki lain dan keadaan ini meruntuhkan institusi keluarga.

“Kes perceraian seperti ini dilihat banyak membabitkan golongan wanita yang berada dalam lingkungan 30-an hingga 40-an,” katanya ketika dihubungi semalam.

Zaidi berkata, masalah bermula apabila ada isteri masih mendapat perhatian lelaki lain kerana bentuk tubuh menarik atau menjadi idaman jejaka lain selepas menjalani perubahan dengan mencantikkan diri.

Katanya, kesempatan ini diambil pula oleh wanita yang seolah-oleh gembira masih laku di pasaran seterusnya melayan ‘peminat’ sekadar suka-suka tetapi akhirnya terjebak dalam hubungan cinta.

Beliau berkata, ada pula di kalangan wanita yang memang mahu ‘menguji pasaran’ untuk mengetahui sama ada mereka masih ada daya tarikan dan tidak segan silu melayan lelaki yang tertarik kepadanya disebabkan berasa bangga masih menjadi perhatian biarpun sudah berkahwin dan beranak-pinak.

“Kes isteri ditangkap khalwat memang menjadi-jadi sekarang ini, tetapi ada suami yang sanggup memaafkan isteri dan menerimanya kembali daripada membawa kes ke mahkamah kerana malu dengan perbuatan isteri selain sedar kekurangan dirinya,” katanya.

Zaidi berkata, sikap curang di kalangan isteri boleh berpunca daripada beberapa faktor antaranya suami tidak bertanggungjawab, tidak bersifat penyayang, tidak memuji isteri, tidak memberi perhatian dan tidak membelai isteri, hingga orang lain mengambil kesempatan mengisi kekurangan itu.

Selain itu, beliau berkata, wanita juga memainkan peranan dalam keruntuhan institusi perkahwinan apabila mereka dengan mudah melayan lelaki lain yang terpikat sedangkan sudah mempunyai tanggungjawab sebagai isteri dan ibu.

No comments: